|  PRAKTISK
                INFO
               Nedan hittar du en del praktisk
                    information i bokstavsordning. Du kan också hoppa direkt
                    till en rubrik genom att klicka på rubriken i översikten
                    till vänster.  
               Akut
                  felanmälan 
                  Vid akuta fel i fastigheten, t.ex.
                    forsande vattenläckor, kontakta Jourmontör på telefon 08-657
                    77 00. Försök dock alltid att få tag i någon i styrelsen
                    först. Ej akut felanmälan görs till fel(a)tranhalsen.se 
                    
              Avlopp 
                För att undvika stopp, tänk på att rensa
                  badrumsbrunnen ett par gånger om året samt att inte hälla ut
                  stekflott och liknande i vasken. Låt stekflottet stelna och
                  släng det i soporna. Frityrolja och liknande hälls tillbaka i
                  flaskan och lämnas till återvinningscentral. Tänk också på att
                  inte spola ner tops, tandtråd, bomull och andra fasta föremål
                  i toaletten.  
                   
                  Andrahandsuthyrning 
                  All andrahandsuthyrning måste godkännas
                    av styrelsen, även korttids- uthyrning såsom Airbnb. 
                    Ansökan görs på särskild blankett som finns att hämta här. 
                    Blanketten är i pdf-format och går att fylla i på skärmen
                    och därefter antingen skriva ut eller spara (beroende på
                    pdf-läsare). Det går även att skriva ut den och fylla i den
                    för hand. I fylld ansökan mejlas till styrelsen(a)tranhalsen9.se
                    eller lämnas i föreningens brevlåda i entrén. 
                     
                    Föreningen har infört tydligare riktlinjer för hur länge
                    andrahandsupplåtelse medges. Läs mer i reglerna  här 
                     
                    Sedan 2017 tar föreningen ut en avgift för
                    andrahandsupplåtelse. Avgiften är beslutad på stämman och
                    debiteras den som upplåter sin bostadsrätt i andra
                    hand.  Förenklat är avgiften 10% på gällande basbelopp
                    per år, beräknat på hela kalendermånader under uthyrningen.
                    (Se vidare stadgarna §9.) 
              Balkonger 
                Bostadsrättsinnehavaren eller hyresgästen
                  ansvarar för att hålla balkongerna i snyggt skick och fria
                  från fåglar eller skadedjur genom normal rengöring och
                  städning. Under vinterhalvåret ansvarar de boende för att
                  balkongerna skottas och hålls rena från istappar.  
                 
              Grillning på balkongerna är inte
                  tillåten eftersom det utgör en avsevärd brandrisk.
                  Balkonglådor måste hängas på insidan av balkongerna.  
                 
              Det är också viktigt att tänka på att
                  det finns uteserveringar nedanför balkongerna och att vara
                  aktsam så att varken föremål eller vatten faller ned på
                  serveringarnas gäster. 
                 
                Det byggnadstekniska underhållet
                  balkongerna sköts av föreningen. Balkongerna renoverades helt
                  med nya betongplattor och räcken 2011.  
              Blanketter 
                För att underlätta för styrelsen använder
                  föreningen några blanketter. För närvarande finns följande: 
                   Tillstånd
                      för andrahandsuthyrning (ifyllningsbar pdf) 
                      Tillstånd för ombyggnad i lägenhet (ifyllningsbar pdf)
                 
              Brandvarnare 
                Alla lägenheter ska ha fungerande
                  brandvarnare. Det åligger lägenhetsinnehavaren att se till att
                  brandvarnaren fungerar och att batteriet byts. 
                   
                  Fastigheten har dessutom brandvarnare installerade i de två
                  källarplanen, kopplade till sirén i entrén. Ljuder sirénen i
                  trapphuset betyder det brandvarning i källaren.  
                 
               Bredband tv, tele 
                Huset har ett gruppavtal med Tele2 som
                  levererar både bredband och digital-tv. Anslutningen är Fiberkoax med fiber fram till huset och
                  koaxialkabel inom fastigheten. Bredband 250/50 Mbit/s ingår i
                  grundutbudet för bredband och tv och debiteras via avgiften
                  till föreningen. Högre hastigheter går att få mot
                  tilläggskostnad. Förutom bredband ingår ett grundutbud av
                  digital-tv. Högre hastigheter och fler kanaler beställs hos
                  Tele2, telefon 90 222. Ev. fel anmäls till Tele2, telefon 90
                  222.  
                 
              https://www.tele2.se/bredband/fiberkoax 
              Brevlådor 
                Brevlådorna i entrén är märkta med
                  lägenhetsinnehavarens eller förstahandshyresgästens namn. Vid
                  andrahandsuthyrning märks brevlådans insida med
                  andrahandshyresgästens namn. Inga namnlappar sätts alltså på
                  brevlådornas utsida. I utgångsläget är alla brevlådor märkta
                  med "ingen reklam". De som vill ha reklam kan lätt ta bort
                  etiketten. Oönskad reklam eller oönskade försändelser får
                    inte läggas ovanpå boxarna.  
              Cykelrum 
                Cykelrummet ligger direkt till höger om
                  garagenedfartens ramp, bortom kylrummen för sopor. Dörren
                  öppnas med portnyckeln.  
               Fastighetsskötare 
                Fastighetsskötseln sköts av Snyggs
                  Rörservice. För telefonnummer se under Kontakt. 
              Felanmälan 
                Fel på utrustning eller inredning i
                  enskilda bostadsrättslägenheter åtgärdas av
                  bostadsrättsinnehavaren själv. Undantaget är våra hyresgäster
                  som gör felanmälan till styrelsen. Felanmälan som gäller
                  allmänna utrymmen i huset görs till styrelsen via epost eller
                  meddelande i föreningens brevlåda. Mejl kan skickas via
                  följande länk: Felanmälan
                    (Klicka på länken för att skicka mejl.)  
                   
                  I mycket akuta fall (forsande vattenläckor o.d.) eller vid
                  händelser som uppstår nattetid kan Jourmontör kontaktas på
                  08-657 77 00. Det ska alltså endast användas i
                  nödlägen. Om felet inte är akut, försök alltid i första hand
                  använda e-posten eller få tag i någon i styrelsen. 
                 
                Försäkring 
                Det är viktigt att alla
                  bostadsrättshavare har giltig hemförsäkring med
                  bostadsrättstillägg. Föreningen saknar kollektiv
                  bostadsrättsförsäkring.  
               Grovsopor 
                Huset saknar grovsoprum. För papper och
                  tomglas hänvisas till miljöstationerna på Luntmakargatan eller
                  på Tegnérgatan vid Coop. Övriga grovsopor, möbler, madrasser
                  o.d. ska bortforslas av ägaren. Närmaste
                   återvinningscentral ligger vid
                  Norrtull i Vanadisberget. Via nedanstående länk hittar du en
                  förteckning över Stockholms stads återvinningsstationer: 
                   
http://www.stockholmvattenochavfall.se/avfall-och-atervinning/har-lamnar-du-dina-sopor/privatkund/har-lamnar-du-sopor/atervinningscentral/ 
                 
               Gästlägenhet 
                Föreningen har en gemensam lägenhet i
                  huset. Lägenheten används av föreningen inom ramen för
                  förvaltningen av huset och för att föreningen vid
                  fastighetsskötsel ska ha tillträde till den gemensamma
                  innergården. Lägenheten ska också kunna användas som
                  evakueringslägenhet vid t.ex. skador eller större renoveringar
                  i huset. När lägenheten är ledig kan den även bokas som
                  gästlägenhet av boende i huset. Lägenheten bokas på mejl: styrelsen(a)tranhalsen9.se 
                   
                  Regler för bokning och användning
                    finns här.  
               Hiss 
                Det vanligaste felet när hissen stannat
                  är att gallergrind och dörr inte stängts ordentligt.
                  Gallergrinden kan åka upp under färd, och då stannar hissen. I
                  det läget kan man ta en käpp och sticka in den i hissgallret
                  och stänga grinden. Då fungerar hissen igen. Undersök alltid
                  att detta är gjort innan du felanmäler hissen. Felanmälan av
                  hiss i övriga fall ska alltid i första hand göras till
                  styrelsen eller till fastighetsskötarna. (Se under "Kontakt") Hissfirman får bara kontaktas
                  i akuta fall och om du inte lyckats nå någon i styrelsen
                  eftersom utryckningar medför stora kostnader. 
                   
                  På hissdörrarna står "max 4 personer". Den angivelsen är en
                  ungefärlig uppskattning utifrån normalvikt. Den exakta
                  maxbelastningen i vikt finns angiven på en skylt inne i
                  hissen. Maxbelastningen får inte överskridas eftersom det gör
                  att hissen fastnar och slutar fungera.  
                 
                Journummer 
                Vid akuta fel i fastigheten, t.ex.
                  forsande vattenläckor, kontakta Jourmontör på telefon 08-657
                  77 00. Försök dock alltid att få tag i någon i styrelsen
                  först. 
                   
                   Kameraövervakning 
                  Föreningen har kameraövervakning i
                    entrén och i källarutrymmet i syfte att förebygga brott och
                    skadegörelse samt att förhindra problem med otillåten
                    hantering av grovsopor i källaren. Beslut om
                    kameraövervakning togs på årsstämman 2019 och nödvändigheten
                    utvärderas fortlöpande. Inga personuppgifter lagras
                    tillsammans med inspelat bildmaterial. Inspelat material
                    raderas och spelas över automatiskt efterhand.
                    Inspelningsutrustningen är placerad i ett låst utrymme dit
                    ett begränsat antal personer i styrelsen har tillträde och
                    utrustningen är lösenordsskyddad. Enbart ett fåtal personer,
                    utsedda av styrelsen har tillgång till det inspelade
                    materialet som endast kommer att granskas i de fall då det
                    skett överträdelser, brott eller finns misstanke om brott.
                    Om brott sker, kommer videoinspelningen att överlämnas till
                    polisen för utredning. Övervakningen sker i enlighet med
                    gällande lagstiftning.  
                     
                     Källarförråd 
                    Varje lägenhet har ett förråd i
                      källaren märkt med lägenhetsnummer.  
                       
                      Lägenhetsnummer 
                      Sverige har sedan 2010
                        standardiserad numrering av lägenheter i flerfamiljshus.
                        Den nya numreringen bygger på en systematisk plan med
                        våningsnummer och dörrplacering. En viss dörr har alltså
                        alltid samma nummer oavsett våning, det är bara
                        våningssiffran som skiljer. Gamla tvåsiffriga
                        lägenhetsnummer förekommer på överlåtelsehandlingar, men
                        det är de nya fyrsiffriga numren som ska användas. 
                       
               Ombyggnad i
                  lägenheter 
                All större renovering, all ombyggnad och
                  alla genomgripande förändringar i lägenheterna måste först
                  godkännas av styrelsen. Dels för att det hus som är allas vår
                  bostad inte ska förvandlas till en evig byggarbetsplats, dels
                  för att försäkra oss om att alla arbeten utförs professionellt
                  och lagenligt, dels för att det ska vara möjligt att gå
                  tillbaka och se vilka förändringar som har gjorts och
                  slutligen för att bostadsrättslagen numera även omfattar viss
                  inredning, vilket kräver att förändringar görs varsamt med
                  hänsyn till husets arkitektur. Vi förvaltar gemensamt husets
                  framtida värde - både kulturhistoriskt och ekonomiskt. 
                   
                  Tänk också på att försäkringar inte gäller om arbetet
                  utförts  av obehörig. 
                   
                  Ombyggnad som kräver bygglov eller innebär att ledningar för
                  vatten, avlopp eller värme flyttas får inte göras utan
                  styrelsens medgivande. Bostadsrättshavaren svarar för att
                  ansöka om tillstånd hos berörd myndighet. Om ombyggnaden
                  kräver besiktning av extern besiktningsman ska
                  bostadsrättsinnehavaren stå för kostnaden för besiktningen. 
                   
                  Observera att det krävs särskild behörighet för vissa arbeten,
                  t. ex. i våtutrymmen. Annars gäller inga försäkringar om en
                  skada uppstår. Se till att den hantverkare du anlitar har
                  korrekt behörighet samt F-skattsedel. Ansökan om ombyggnad
                  görs på blankett som du hittar här. 
              Observera att störande arbeten
                    endast får förekomma vardagar  
                    mellan kl. 8 och 17. 
                    
                  Se även störande arbeten. 
               Ordningsregler 
                Föreningens ordningsregler hittar du  här.  
                     
                        Pappersinsamling 
                    Returpapper lämnas närmast vid
                      miljöstationen på Luntmakargatan eller korsningen
                      Sveavägen/Tegnérgatan (vid Coop). 
               Portkod 
                Portkoden byts med vissa
                  mellanrum. Alla byten meddelas ett par veckor i förväg genom
                  individuellt utskick till medlemmarna. Kom ihåg att alltid ha
                  med portnyckel om portkoden skulle sluta fungera, t.ex. vid
                  strömavbrott.  
                   
                   Postboxar 
                  Brevlådorna i entrén är märkta med
                    lägenhetsinnehavarens eller förstahandshyresgästens namn.
                    Vid andrahandsuthyrning märks brevlådans insida med
                    andrahandshyresgästens namn. Inga namnlappar sätts alltså på
                    brevlådornas utsida. I utgångsläget är alla brevlådor märkta
                    med "ingen reklam". De som vill ha reklam kan lätt ta bort
                    etiketten. OBS: Oönskad reklam eller oönskade
                      försändelser får inte läggas ovanpå boxarna.  
               Renoveringsarbeten
                    i lägenheter 
                All större renovering, all ombyggnad och
                  alla genomgripande förändringar i lägenheterna måste först
                  godkännas av styrelsen. Dels för att det hus som är allas vår
                  bostad inte ska förvandlas till en evig byggarbetsplats, dels
                  för att huset har en kulturminnesklassning som kräver att alla
                  förändringar görs varsamt med stor hänsyn till den befintliga
                  arkitekturen och till sist för att försäkra oss om att alla
                  arbeten utförs professionellt och lagenligt. Vi förvaltar
                  gemensamt husets framtida värde - både kulturhistoriskt och
                  ekonomiskt.  
                   
                  Ombyggnad som kräver bygglov eller innebär att ledningar för
                  vatten, avlopp eller värme flyttas får inte göras utan
                  styrelsens medgivande. Bostadsrättshavaren svarar för att
                  ansöka om tillstånd hos berörd myndighet. Om ombyggnaden
                  kräver besiktning av extern besiktningsman ska
                  bostadsrättsinnehavaren stå för kostnaden för besiktningen. 
                   
                  Observera att det krävs särskild behörighet för vissa arbeten,
                  t. ex. i våtutrymmen. Annars gäller inga försäkringar om en
                  skada uppstår. Se till att den hantverkare du anlitar har
                  korrekt behörighet samt F-skattsedel. Ansökan om ombyggnad
                  görs på blankett som du hittar här. 
                   
                  Observera att störande arbeten endast får förekomma  
                    vardagar mellan kl. 8 och 17. 
                    
                  Se även störande arbeten. 
                   
                  Returpapper 
                  Returpapper lämnas närmast vid
                    miljöstationen på Luntmakargatan eller korsningen
                    Sveavägen/Tegnérgatan (vid Coop).  
               Returglas 
                Returglas lämnas närmast vid
                  miljöstationen på Luntmakargatan eller korsningen
                  Sveavägen/Tegnérgatan (vid Coop). 
               Skadedjur 
                Bekämpning av ohyra och skadedjur utförs
                  av saneringsföretaget Anticimex.  
                   
                  Sopnedkast 
                  I sopnedkastet får endast hushållssopor
                    kastas - inte grovsopor eller byggnadssopor. Sopnedkastets
                    trumma är smal och t.ex. pizzakartonger fastnar lätt och
                    blockerar nedkastet. 
              Sortering av
                    organiskt avfall och restavfall sker genom användning av
                    olika soppåsar. Organiskt avfall ska kastas i särskilda
                    gröna plastpåsar. 
                   
               Störande arbeten 
                Vid ombyggnad eller renovering får
                  störande arbeten endast utföras vardagar dagtid, mellan kl.
                  08.00 och 17.00. I övrigt gäller föreningens
                  ordningsregler, som du hittar här. 
                  Med störande arbeten avses borrning, bilning, slipning,
                  hamrande - men också allt som hörs konstant mellan våningarna
                  och lägenheterna. 
                 
              Television 
                I huset finns grundutbudet av digital
                  kabel-tv. Betalkanaler beställs individuellt hos leverantören
                  Tele2, telefon 90 222. 
                 
               Tvättstuga 
                Tvättstugan ligger på nedre källarplanet
                  (N.K.) och bokas på bokningstavla utanför tvättstugelokalen
                  där de olika tiderna finns angivna. Sista passet får förfoga
                  över tvättstuga och torkrum under natten fram till första
                  morgonpasset. Bokad tid som inte tagits i anspråk efter en
                  halvtimme får övertas av annan boende.  Tvättstugan har
                  tre tvättmaskiner, stort torkrum, två torktumlare, en
                  strykmangel och en kallmangel,  strykbräda med strykjärn
                  samt ho för handtvätt. Här finns instruktionsvideo för mangling. Den som använder tvättstugan
                  ansvarar för städning efter varje enskilt pass. 
                   
                  Se vidare ordningsreglerna.  
               Uthyrning 
                All andrahandsuthyrning, även
                  korttidsuthyrning, måste godkännas av styrelsen. Ansökan görs
                  via blankett (se blanketter). Föreningen
                      har riktlinjer
                        för hur länge andrahandsupplåtelse medges. Läs
                  vidare under "andrahandsuthyrning"
                  ovan. 
               Ventilation 
                Husets ventilation gjordes om i sin
                  helhet 2007 och är numera mekanisk med fläktar på taket.
                  Bostäderna är helt separerade från affärslokaler och
                  restauranger i bottenvåningen. För att systemet i bostäderna
                  ska fungera måste tilluft komma in via fönsterventilerna.
                  Fönsterventilerna får därför inte sättas igen eller blockeras
                  helt. Frånluftsdonen i kök och badrum får heller inte stängas
                  helt. Endast kolfilterfläktar får användas/kopplas in i huset.
                   
                 
              Värme 
              Huset har fjärrvärme och modern
                undercentral från 2018. Alla radiatorer i huset och lägenheterna
                fick i samband med bytet av undercentral nya termostater.  
                 
                Radiatorer, som oftast kallas element behöver ibland luftas. Här
                finns instruktion till hur luftning går till. 
                 
              https://www.youtube.com/watch?v=9hP6zn6S0gU
                
             |